,,Geschiedenis gaat alleen maar over namen en jaartallen.” Nou, echt niet! Bij jou in de buurt is genoeg uit het verleden te vinden. Doe met je vrienden het superleuke geschiedenisspel. Het werkt als volgt. Neem een plattegrond van je eigen stad of dorp of van je vakantieadres. Of print een plattegrond van internet. Neem een passer en zet de punt op de plaats van je eigen huis of een andere plek, zoals de dorpskerk, het gemeentehuis of de markt. Maak dan een cirkel met een straal van 500 meter of 1 kilometer. Ga naar buiten en zoek alles wat met geschiedenis heeft te maken. Waar moet je op letten?

  • Naar wie is een straat vernoemd?
  • Hoe oud zijn de huizen?
  • Hoe oud is de kerk?
  • Zie je een auto met een blauw nummerbord met witte cijfers en letters? Dan is de auto van vóór 1978.
  • Kijk goed naar de stenen van de kerk. Zie je een (licht) kleurverschil? Zijn sommige stenen bijvoorbeeld iets roder dan de andere? Dat kan er op wijzen dat de kerk is opgeknapt. Bijvoorbeeld omdat de stenen gingen afbrokkelen. Of omdat er brand is geweest. Of misschien wel omdat de kerk in de Tweede Wereldoorlog is beschoten.
  • Liggen er struikelstenen (koperkleurige steentjes met daarop namen) in de straat? Dat duidt er op dat in een bepaald huis Joodse mensen woonden die in de Tweede Wereldoorlog zijn gedood.
  • Zijn er monumenten te vinden?

Je kunt dit ook voor een spreekbeurt gebruiken. Maak een korte powerpointpresentatie over geschiedenis in de directe omgeving van je school. Geef daarna als gids een heuse rondleiding langs de bijzonderste plaatsen rond je school.

Ook leuk: maak een fotospeurtocht voor je verjaardagsfeest. Maak in je omgeving foto’s van dingen die met geschiedenis te maken hebben. Bijvoorbeeld de helft van een straatnaambord, het hekje van de kerk of een stukje van een monument. Ga twee-aan-twee de buurt in. Wie weet alle plekken te vinden en alle vragen te beantwoorden? Die is de grote geschiedeniskenner van jouw stad / dorp! En die krijgt natuurlijk een leuke prijs.

Om het extra spannend te maken, kun je afspreken dat je vrienden geen mobieltjes mee mogen nemen en dat ze dus alles zelf moeten ontdekken!

Wat kun je nog meer doen?

  • Veel scholen of schoolklassen adopteren een oorlogsmonument. Je leert dan veel over de achtergrond van het monument. Ook kan het betekenen dat de school elk jaar op 4 mei bij het monument een krans legt. Vraag aan je meester / juf of jouw school dit ook doet.